A társasház havi rendszerességgel utalja a közüzemi számlák díjait a szolgáltatók felé, mint pl.: villamos energia díja, fűtés-, víz-, csatorna-, szemétszállítási díj. Elmaradás esetén a szolgáltató felszólítást küld a társasház részére (a közös képviselőnek címezve, vagy az intéző bizottság elnökének). A ki nem fizetett számlák gyakran okoznak a társasház számára működési zavarokat, nehézségeket, mert például lekapcsolja a szolgáltató a vizet, villanyt. Ezáltal a társasház közös tulajdonú helyiségeiben a közüzemek nem vehetőek igénybe, és pl. a sötét lépcsőház balesetveszélyes is lehet. A számlák ki nem fizetéséből adódó közüzem lekapcsolás ezen felül plusz költséget ró a társasházra, hiszen a visszakapcsolásnak díja van. Időt igényel a megoldás a közös képviselőtől, mert utána kell járni, hogy a visszakapcsolás megtörténjen, a hátralék kifizetésre kerüljön.
Esetenként előfordulhat, hogy a szolgáltató tévesen jár el, és kikapcsolást eszközöl akkor is, amikor már megtörtént a tartozás rendezése. Ha a közös képviselő, intéző bizottság elnöke ismeri az eljárásrendeket, folyamatokat, akkor nagyon hamar helyreállíttathatja a társasház számára a közüzemi szolgáltatás visszakapcsolását, akár még aznap, díjtalanul.
A szolgáltatókkal történő kommunikáció, az ügyintézés, a számlák folyamatos ellenőrzése, a befizetési bizonylatok, bankszámlakivonatok megőrzése alapvetően lényeges feladata a közös képviselőnek, intéző bizottságnak. Sokkal egyszerűbb a szolgáltatók felé jogos reklamációt benyújtani probléma esetén, vagy banki finanszírozást igénybe venni, ha minden irat rendelkezésre áll, akár emailen vagy postai úton is megküldhető formában, mintha előkereshetetlen, és csak szóbeli utalással tud rá hivatkozni a közös képviselő.
A szolgáltatók megválasztása szintén jelentős kérdés a társasház életében. Azokon a szolgáltatási területeken (nemcsak a villany-, víz-, gázszolgáltatás, de akár a számlavezető bank, tetőszigetelés, kaputelefon szerelés, villanyszerelés, ácsmunka, stb.), ahol több szolgáltató közül lehet választani, érdemes alaposan utánajárni a cégeknek. Célszerű referenciák, tapasztalatok, személyes találkozás alapján, akár különböző céginformációs oldalak felkeresése után dönteni és elköteleződni hosszabb távon. Az utánajárás még mindig kevesebb idő, pénz és energia, mint egy rosszul megválasztott szolgáltató esetleg hibás szolgáltatásának igénybevétele, vagy annak kijavíttatása.
Társasházak esetében ezért ajánlatos, hogy a közös képviselő, vagy intéző bizottság mellett a számvizsgáló bizottság (a tulajdonosok közül megválasztott felügyeleti szerv) is bevonja magát a szerződések előkészítő munkálataiba. Illetve, hogy a szervezeti és működési szabályzatok (SzMSz) tartalmazzanak a szolgáltatások, szolgáltatók igénybevételéről, a szerződésekről és az összeghatárokról rendelkezést.
Társasházi Polgár:
a közös képviselő… azokért a Polgárokért, akik társasházban élnek!
Elérhetőségeink: dwk@tarsashazipolgar.hu
Hétfőtől péntekig 10 h és 18 h között:
+36 30 / 396 – 0303
Amennyiben hasznosnak találja honlapunkat, kérem, jó véleményét fejezze ki: megjelölve Facebook oldalunkat, hogy Tetszik, és kövessen bennünket a Twitteren.
A cikk szabadon átvehető forrásmegjelöléssel és változtatások nélkül.
dwk/17/2014.